Biobesök

Ikväll har jag varit på bio med Marcus och Anna. Filmen vi såg hette Varg, med Peter Stormare i huvudrollen.
Även om filmen stundtals var aningen seg så rekommenderar jag den ändå!
För att inte spoila för mycket tänkte jag bara nämna att filmen till stor del handlar om ett brott och vem som ska ta på sig skulden för det.

Trailer:

Spoilervarning börjar här:

Efter att ha kollat på filmen började jag fundera på om det är ädelt att ta på sig skulden för någonting som man själv inte gjort, eller om det bara är dumt. Den skyldige är väl den som ska straffas? Men samtidigt är det kanske straff nog att veta att någon har blivit sanktionerad p.g.a. någonting man själv ställt till med, i alla fall om man har ett samvete.
För att avslöja lite mer av filmen, så hade nog den personen som fick ta skulden troligen ändå begått brottet själv om han kunnat. Han var dessutom delaktig i det hela, så att han fick ta det formella straffet var kanske rätt. Den som utförde själva brottshandlingen fick sitt straff genom sitt samvete.

Anledningen till att jag tar det här med dåligt samvete som ett straff i sig hänger kanske ihop med att jag själv lätt får dåligt samvete över saker och ting. Jag kan grubbla på saker länge, ibland även fast det är över småsaker, men ser det ändå som någonting som är mestadels positivt, även fast det ibland kan vara jobbigt. Jag antar det visar att jag bryr mig.

Usch nu kanske du som inte sett filmen blev nyfiken och har blivit spoilad. Ska jag ha dåligt samvete för det? Nää =P Så mycket har jag inte avslöjat, dessutom varnade jag!

men ändå...

Nä nu ska jag försöka sova med gott samvete.

God natt

//Samvetet

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jaså, det var den filmen ni såg.. Kanske inte missade nåt i alla fall då ;) tror inte att det är min typ av film.. Kram kram

2008-04-12 @ 15:55:37
URL: http://zoofian.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0