Recension: Konk (The Kooks)

2006 släppte indie/britpopgrabbarna i The Kooks sin debutskiva "Inside In/Inside Out". Nu har de nyligen släppt sin andra platta "Konk".

Deras debutalbum lyssnade jag igenom några gånger, men det var bara ett par låtar som jag upplevde fastnade, och då framförallt låten "She Moves in Her Own Way". I helhet tyckte jag att debutalbumet, var av hög kvalitet och fick därför höga förväntningar på gruppen. Huruvida har de nu uppnått mina förväntningar?

Det märks tydligt att de har utvecklats. Det märks framförallt på kompet so har blivit betydligt mer avancerat, varierat och emellanåt ganska flummigt. Redan i debutalbumet kunde man finna snygga 60-tals inspirerade gitarrsliniog/solin och dessa återfinns även i detta album och är till och med snäppet bättre. Sångmässigt kan man inte påstå att sångaren Luke Pritchard har utvecklats. Hans röst är fortfarande ganska svajig, men tillsammans med sin brittiska dialekt kan det ändå uppfattas aningen charmit, vilket ändå väger upp det hela.

För att svara min tidigare fråga nu då. Har de uppnått mina förväntningar?
Det tar emot att säga att jag faktiskt inte upplever ett sådant lyft jag hade hoppats på. Trots att de har utvecklats en hel del, kan jag inte påstå att de har blivit roligare att lyssna på. Flera av låtarna känns ganska tråkiga. Detta tror jag beror på en viss avsaknaden av melodier som sätter sig. Jag menar inte att låtarna saknar melodier. Det är precis som i deras debutalbum, bara ett par låtar som jag upplever som starkare och mer värda att lyssna på.

Om man ska ge skivan något slags betyg så får det bli ett litet "ok", eftersom jag faktiskt hade hoppats på något mer medryckande. Dock har jag fortfarande kvar mina förväntningar på något bättre från dem i framtiden, det vet jag att det har kapacietet för.

Musikvideon till låten "Allways Where I Need To Be"

Hare götteligött!

//Den missnöjda kritikern

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kooks e ju ett supercharmigt band;)

2008-04-20 @ 22:19:02
Postat av: Markus

Det är dom absolut! Det är därför jag blev lite besviken, eftersom jag hade som sagt hoppats på något aningen bättre från dem.

2008-04-20 @ 23:43:15
URL: http://markusmusik.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0