Så var det dags för C-kursen

Nu har plugget börjat igen. Klockan för två timmar sedan började introduktionen där det visade sig att allting verkar onödigt krångligt, mycket beroende på denna skolans sätt att organisera saker och ting. Scheman säger olika saker och vi verkar ha tre olika "workshops" som ibland ligger parallellt, vilket kräver extra noggrann planering från oss studenter. Eftersom det också finns scheman som säger olika tider blir man ju aningen nervös, man vill ju inte gärna missa någonting, speciellt då lärarna skrämmer upp en med att säga hur extremt viktigt det är att gå på de schemalagda aktiviteterna. Seminarierna är tydligen extremt viktiga att gå på. Missar man ett menar lärarna att man med största sannolikhet kommer misslyckas med inlämningsuppgifterna. Man får dessutom en extrauppgift att göra.

Det verkar till en början vara mycket litteratur att läsa, mer än vad jag från början trodde eftersom jag inte visste att dessa "workshops" ligger parallellt. Något som är positivt är att lärarna har valt mycket kurslitteratur som vi redan läst, vilket gör att det blir billigare för mig, men inte så mycket lättare eftersom vi måste fördjupa oss betydligt mer än tidigare i dessa böcker.

Skolan verkar också vilja småjävlas lite idag då de har schemalagt introduktionen klockan 13.00-15.00 och sedan en föreläsning 16.00-18.00. Introduktionen varade i knappt en timme dessutom. (Hade i och för sig inte räknat med att den skulle hålla på så mycket längre). Så nu står jag vid en dator i biblioteket och har ganska tråkigt.

Sociologi C verkar ganska mycket jobbigare än B-kursen. Mycket beror nog på det krångliga schemat, vilket gör allt svåröverskådligt. C-uppsatsen ska tydligen skrivas i par, vilket känns skönt. Jag var rädd att den skulle skrivas individuellt, vilket måste vara extremt jobbigt. Skriver man i par har man någon att bolla idéer med, man kan fördela arbetet och det känns betydligt tryggare att ha någon att arbeta med när det är en så viktig del av kursen. Jag har redan pratat med Monica som jag skrev B-uppsatsen med. Det är troligt att vi kommer att skriva tillsammans eftersom samarbetet gick bra förra gången vi skrev.

Nu är det bara ca 45 minuter kvar innan föreläsningen. Föhoppningsvis slutar vi tidigare än vad som står på schemat. Att stanna här till klockan 18.00 känns lite väl jobbigt.

Simma lugnt!

/Sociologi C-studenten


Kommentarer
Postat av: Annubis

Stackare. Jag slutade vid 12 idag. Har väl därför inte skymtat dig i skolan än. Haha.

2008-08-26 @ 16:05:34
URL: http://allaboutanubis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0