Ingen logik med teknik

När jag nu sitter och skriver detta inlägg är mitt humör inte på topp. Jag brukar bli på detta humör när de viktiga tekniska prylarna börjar strejka. Självklart är det jag som får ta i tu med problemen, eftersom det är jag som är mest kunnig i mitt hushåll.

Idag är det tre huvudsakliga problem.
  1. Den nyformaterade datorn
  2. Min externa hårddiks
  3. (det kanse viktigaste) INTERNET!
Det första bekymret är väl i och för sig inte så allvarligt, det är mest att installera alla drivrutiner och program i burken. Den funkar bättre än någonsin nu. Tyvärr hade jag sparat en massa viktiga filer som jag ville ha kvar efter formateringen på min externa hårddisk, som jag idag upptäckte verkar ha kraschat.

Internet... ja, det har ju krånglat i ett halvår. Det har förvisso funkat hyfsat de senaste månaderna, men med lite korta avbrott då och då.
Idag var det stendött. Självklart ringer man den "otroligt kunniga" tekniska supporten. Den informationen man först fick var att de höll på att lägga om nånting, tydligen från PPP till DHCP (ursäka uttrycket, men verkligen CP). PPP känner jag ju åtminstone till, men vad fan är DHCP i denna mening? och hur ansluter man via det? Inget bra svar fick man. De sa att man skulle vänta till senare under dagen så skulle det troligen funka. Vet de verkligen vad de pratar om? Varför har man inte fått någon info om detta?

Självklart funkar det inte så jag ringer farbror support igen och får förslag på åtgärder jag redan har testat ett antal tusen gånger. Tillslut lyckades jag koppla bredbandsmodemet direkt till datorn och efter att ha ändrat lite inställningar så att internet gick igång. Okej... det funkar... men bara på denna dator. Nu verkar routern jävlas med mig. Har inte löst problemet än, men hoppas på att kunna göra det under kvällen. Annars så får man ringa den otroligt kompetenta supporten igen.

Förhoppningsvis får jag även igång min externa hårddisk, som innehåller viktiga filer, bl.a. musikinspelningar och viktiga dokument. Känns bara lagom surt... * Aja.. har i alla fall köpt ett antal nya plektrum idag, det är ju inte illa.

Pöss på er!

/Husets egna förvirrade datatekniker

Plektrum
image6

Kommentarer
Postat av: Sofia

Och JAG var med och valde dom!! :P men du.. nu har jag ont i örat istället, det kan inte va bra.. :/

kraaaaaaamis

2008-01-16 @ 21:38:51
URL: http://zoofian.blogg.se
Postat av: marcus

hej hopp:P läs min blogg och gissa asset:P gissa bland kommentarerna:p

2008-01-23 @ 11:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0