Dataterroristen slår till igen

Jag har haft mycket bus för mig med datorerna här hemma. Tidigare har jag ägnat mig åt att skapa falksa felmeddelanden, radiostyrt datorer i hemmanätverket med mera. Här om dagen tipsade min käre bror mig om ett videoklipp på YouTube, som visar hur man skapar ett Trojanvirus på 3 minuter. Okej, det är inget riktigt virus, men för en vanlig person skulle det klart se ut som om datorn har blivit utsatt för ett angrepp.
Tänkt dig att du klickar på en ikon och det därefter kommer upp ett meddelande där det står att datorn kommer att stängas av inom X antal sekunder, samt att datorn har blivit utsatt för ett virus, vem skulle inte bli rädd? Det var inte svårt att blåsa mina föräldrar i alla fall.

Buset är väldigt enkelt och helt ofarligt. Det bygger på att du skapar en genväg till shutdown.exe, d.v.s. den filen som används när du stänger av datorn med Widnows.

Följ instruktionerna i videon:



För er som inte förstod er på den pedagogiska videon kan jag ge lite kortfattade instruktioner:
Skapa en genväg genom att högerklicka och välj [Nytt][Genväg]
Skriv i rutan som kommer upp: shutdown -s -t ANTALET SEKUNDER -c "MEDDELANDETEXT"
ex:
shutdown -s -t 15 -c "Trojan Virus Activated"
Du kan sedan byta namn på genvägen du skapat till t.ex. "Internet Explorer" eller dylikt för att ge en illusion av att det en genvägen till Explorer. Ändra sedan ikonen till explorer-ikonen, eller vad du nu vill att det ska se ut som.

När du klickar på den skapade genvägen kommer ett meddelande upp med bl.a. den meddelandetext du valt och datorn stängs av efter att den tid du angett tickat ut.

En sak jag borde tillägga är att meddelanderutan inte alltid vill hoppa upp, om detta inte sker finns det ändå en risk att datorn stängs av efter antalet sekunder du ställt in den för.

Skulle du vilja stoppa avstägningsprocessen kan du genom att gå in i "kör" i startmenyn och skriva "shutdown -a" , då avslutas processen och du kan fortsätta använda datorn. Detta måste dock ske innan tiden tickat ut.

Sånt här kan vara lite kul att roa sig med, om man av någon underlig anledning tröttnat på att plinka på guran eller något. Ett lite "kreativt" tidsfördriv helt enkelt.

Nä nu ska jag ta och stänga av burken och sova. (kanske tar och använder min nyskapade genväg till shutdown.exe när jag stänger av) ;)

Natti natti

//Husets fruktade "hacker"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0