Recension: Oasis - Dig Out Your Soul

Oasis skulle jag nog placera på en lista med mina fem favoritband. Jag har väntat tålmodigt på detta album och haft höga förväntingar. Dessvärre tycker jag att denna platta överlag känns ganska tråkig. Soundet är sig likt, d.v.s. väldigt mycket Beatles-inspirerat, och denna platta verkar även ha en hel del psykadeliska inslag. Att det blir tråkigt beror till stor del på avsaknaden av kaxighet som brukar vara något utmärkande för Oasis.

Oasis var olagbara på 90-talet, men efter att ha hört detta album känns deras musik ganska död. Det finns några enstaka låtar på plattan som är helt OK, men inte alls i klass med t.ex. Wonderwall och andra megahits från förra decenniet. Bag It Up är nog den låt på plattan som känns mest som Oasis brukar.

Det finns säkert många fans som tycker om detta album, dessvärre är inte jag en av dem. Jag kommer absolut fortsätta lyssna på Oasis, men håller mig nog till de gamla låtarna.

Bag It Up


Dig It Out får ett svagt godkänt av mig
, jag vet att bröderna Gallagher är enormt bra låtskrivare och jag hoppas verkligen att de levererar bättre musik nästa gång.

/Det besvikna Oasisfanet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0